ISOFIX Rendszer

IsofixA német biztosítók szövetségének statisztikái szerint a gépjármű biztonsági övével bekötött gyerekülések 30%-a van csak megfelelően rögzítve. Az Isofix használatával ez az arány viszont már 96%.

 

Az Isofix egy olyan különösen biztonságos és könnyen kezelhető gyerekülés rögzítési módszer, amely közvetlenül az autó karosszériájához erősíti a gyerekülést. Az isofix rendszert az ISO 13216 szabványban egységesítették, innen ered a neve. 

 

Az ISOFIX története:

Az ISOFIX szabvány 1990 óta létezik a gyerekülések 0, 0+ és 1-es csoportjára, az Európai bizottság 1995 októberében engedélyezte a használatát. Az ezredforduló óta a legtöbb gyerekülés- és autógyártó használja a technológiát.

Az ISOFIX felépítése:

Az Isofix csatlakozás az autóban 2 db 6 mm-es átmérőjű egymástól 280 mm távolságra található tartókengyelt jelent, melyek az autó ülőlapja és a háttámlája között érhetőek el. Ezekre kapcsolódik rá a gyerekülés Isofix csatlakozó karja.

Az ISOFIX előnyei:

Rendkívűl egyszerű használatával minimálisra csökken a bekötésből adódó kockázat. A hagyományos gyerekülések tekintetében a helytelen övvezetésre / bekötésre vezethető vissza a legtöbb balesetből eredő gyerekülésben elszenvedett sérülés. A karosszériához való közvetlen fix csatlakozás által a gyerekülés együtt mozog az autóval, és baleset esetén az öv véletlenül sem engedheti mozogni, hiszen nem azzal van rögzítve. A törésteszteken ezekből az okokból kifolyólag az Isofixes gyerekülések rendszerint jobban teljesítenek nem Isofixes társaiknál. A legtöbb Isofixes gyerekülést a gépjármű 3 pontos biztonsági övével is rögzíthetjük - arra az esetre, ha az autóban nem lenne Isofix csatlakozás.

Az ISOFIX hátrányai:

Sokszor csak az autó szélső helyein használható, holott biztonsági szempontból a középső hely lenne a legelőnyösebb. Néhány autóban úgy el vannak rejtve a tartókengyelek, hogy csatlakoztatáskor félő, hogy megsérül az ülés huzata. Nem utolsó sorban az Isofixes gyerekülések mindig drágábbak a nem Isofixes változataiknál.

 

További stabilitás

Az Isofixes rögzítés által már elég satbilan rögzítettük ülésünket az autóba - de ezt még mindig lehet fokozni. A gyártók alulról és/vagy felülről további csatlakozási pontokon keresztül még stabilabbá teszik egyes gyereküléseiket.

Támasztó láb:

Ezzel a harmadik érintkezési ponttal megakadályozható, hogy egy frontális ütközésnél a gyerekülés elforduljon, illetve elvezeti a keletkezett energia egy részét.Támasztó láb

 Top Tether:

Top TetherAz autó ülésének háttámlája felett elvezetett majd a padlóhoz (vagy az ülés háttámlájához hátulról) rögzített övvel felülről is stabilizálhatjuk gyerekülésünket, megakadályozva ezzel, hogy baleset esetén elforduljon a gyerekülés, illetve jobban elnyeli az ütközéskor keletkezett energiát.



Újabb fejlesztések

Antikipp-System vagy Pivot Link

A Britax Römer nagyszerű fejlesztése. Frontális ütközéskor a gyermekre előre mutató erők hatnak - melyek, még ha jól is van bekötve gyermekünk, akkor is komolyan megterhelhetik a nyakát. Isofixes bekötésű gyereküléseknél használatos ez a technológia, mely egy áttételnek köszönhetően első lépésben a keletkezett energia nagy részét lefelé vezeti el (a gyerekülés benyomódik az ülőlapba), majd ezután hatnak az előre mutató erők, melyek így már sokkal kisebbek.Antikipp-System

ISOFIX+, ISOFIT

ISOFIX+: az isofixes csatlakozáson túl további rögzítésre utal, mint pl. Top Tether

ISOFIT: 2-3 csoportba tartozó gyerekülések estében használható az ISOFIX szó helyett (hiszen eredetileg az ISOFIX szabványt a 0, 0+ és I-es csoportba tartozó gyerekülésekre alkották meg).


ISOFIX utólag

Főleg régebbi autókban előfordulhat, hogy nincs ISOFIX-es rögzítési lehetőség. Milyen gyerekülést vásároljunk, ha a családban két autó van, melyből az egyik rendelkezik isofixes rögzítési móddal, míg a másik nem? Vagy pl. ha két gyerekünk van, de anya autójában csak a jobb hátsó üléspozícióban van isofixes rögzítési mód? Az ISOFIX-es gyerekülés beköthető az autó 3pontos biztonsági övével is - pontosan úgy mint a nem isofixes olcsóbb változata.

Létezik egy alternatíva, melyről sokan nem tudnak. Utólag is kialakítható sok esetben az Isofixes csatlakozási pont. Sok autótípusnál magától a gyártótól lehet rendelni "isofixes készletet", melyet a szakszervízben be is lehet szereltetni. Illetve léteznek típushüggetlen megoldások is. Nem szeretnénk kontárkodásra bírni senkit, pusztán azt mondjuk, hogy egy kis internetezéssel, fórumozással, a gyártó megkérdezésével nagy valószínűséggel orvosolható a probléma, és nem feltétlenül kell lemondanunk az ISOFIX nyújtotta előnyökről.

isofix utólag isofix utólag
 isofix utólag isofix utólag 
isofix utólag  


 

To Top