Hívjon: +36 30 / 530-98-89

Üdvözöljük a Gyerekülés Szakáruházban! Bármilyen kérdésben szívesen állunk rendelkezésére, keressen minket bátran bármikor!

Gyerekülés vásárlási tanácsok

  • Milyen gyerekülések léteznek, és melyek ezek előnyei és hátrányai?

A gyereküléseket a gyerek súlya alapján csoportokba sorolják. Döntő fontosságú minden esetben a gyerek súlya, nem pedig a magassága és az életkora!

0 csoport (0-10 kg) és 0+ csoport (0-13 kg):             Babahordozó. Mindig menetiránynak háttal kötjük be. A kisgyerekek ezekben az ülésekben nagyon nagy biztonságban vannak, ezért ezeket az üléseket csak akkor cseréljük, ha a gyermek feje már a hordozó tetején túl ér.

I csoport (9-18kg):             Ebben a kategóriában 2 fajta gyerekülést különböztetünk meg. Az egyik 5 pontos biztonsági övvel rögzíti a gyereket, míg a másik a gépjármű saját biztonsági övével egy védőpajzson keresztül. A védőpajzsos ülés előnye, hogy egy frontális ütközés esetén a gyerek valamivel kevesebb terhelést kap. Viszont az 5 pontos biztonsági övvel ellátott modellek esetén a gyerekek kényelmesebben alszanak, és kevésbé izzadnak. Néhány gyerekülést még menetiránynak háttal is be lehet kötni. Ez esetben a bekötés drágább, viszont pl. egy frontális ütközés esetén valamivel kevesebb károsodás érheti a gyermeket. Fontos: az 5 pontos biztonsági övek esetén az övet mindig meglehetősen feszesre kell húzni, ez akadályozza meg, hogy csúcsterhelés léphessen fel. Az ülést is a legfeszesebb módon kössük be a gépjárműbe!

II csoport (15-25 kg) és III csoport (22-36 kg):        Majdnem minden esetben a gépjármű hárompontos biztonsági övét használjuk a bekötésnél. Mindenképpen figyeljünk arra, hogy ez is feszes legyen, és az övfeszítő-automata megfelelően működjön. Ezeket az üléseket a gyermek kb. 4 éves korától ajánljuk. Az ülésmagasítók oldalirányú ütközéskor nem nyújtanak megfelelő védelmet!

 

  • Babahordozó (a babakocsi tartozékai), mint biztonsági gyerekülés?

Újszülöttek és különösen koraszülöttek esetében a gerinc még nem elég stabil ahhoz, hogy üljenek. Ezért az első 3 hónapban fontos, hogy lehetőleg feküdjenek. Néhány gyerekülés-gyártó cég ezért létrehozott olyan biztonsági rendszereket, amikben a babákat az autóban fektetve szállíthatjuk (az autó hátsó ülésén keresztben bekötve). Ezeket is különböző teszteknek vetik alá és ezeknek is rendelkezni kell az ECE tanúsítvánnyal. Viszont ezeket csak abban az esetben ajánlják, ha a gyerek 2-3 hónapos, és nagyon hosszú autóutakat terveznek. A 3 hónapos gyerekek esetében viszont már sokkal nagyobb biztonságot nyújt az ún., „babahordozó”. Koraszülöttek és nagyon gyenge babák esetében vegyék figyelembe a gyerekorvos ajánlását!

  • Menetiránnyal ellentétesen bekötött gyermekülések az 1-3 éves korú gyerekek esetében biztonságosabbak?

Elsősorban a 0+ csoport gyereküléseit lehet menetiránynak háttal bekötni (13kg-ig), emellett van néhány olyan ülés is, ami a gyerek 3 éves koráig szintén háttal beköthető. Frontális ütközés esetén mindenképpen kevesebb károsodás érheti a gyerekeket. A problémát viszont elsősorban a bonyolult bekötés (kivéve isofixes gyerekülések), és a kevés hely jelenti. A légzsákot ki kell kapcsolni, ha az anyósülésre szeretnénk bekötni a gyerekülést. Ha a hátsó ülésre szereljük be, akkor viszont lehetséges, hogy nagyon előre kell tolni az utasülést, és ott már nem tud senki kényelmesen utazni. Mielőtt megvásárolja 13 kg fölötti gyerekének a menetiránynak háttal beköthető gyerekülést, mindenképpen próbálja bele a gépjárműbe!

 

  • Fontos tippek gyermekülés vásárlás előtt

Mielőtt gyerekülést választunk, tájékozódunk. Ebben segítségünkre vannak a gyerekülés-tesztek (ADAC gyerekülés teszt, ÖAMTC gyerekülés teszt). Vigyáznunk kell azonban, hiszen a törvényi előírásoknak megfelelnek a „no name”, olcsó gyerekülések is, viszont nem nyújtanak megfelelő biztonságot, és gyakran körülményes a használatuk. Még akkor is jobban járunk, ha egy jó márka kifutó darabjába ruházunk be, mintha megvásárolunk „fillérekért” egy „gagyi” változatot. Ne feledjük, a gyerekünk a tét! Figyeljünk az ECE tanúsítványra, amelynek minden autósülés címkéjén ott kell lennie! Ez tájékoztat bennünket arról, hogy az általunk választott autósülés a legújabb teszteknek megfelel: ECE R 44/04…. (2005 júliusa óta). Az ECE R 44/03 számmal kezdődő autósülések még használhatók, de 2009 júliusa óta nem kerülhetnek forgalomba!

 

  • Különböző intézetek különbözően értékelnek

Nem csak autóklubok, hanem újságok és különböző intézetek is végeznek gyerekülés-teszteket. Sajnos azonban nem figyelnek az azonos kritériumokra. Van, amelyik figyeli a törésteszteket (baleset esetén), van ami a designt tartja mérhetetlenül fontosnak. Általában a német autóklub és az osztrák autóklub áltat tartott teszteket tekintik mérvadónak.

 

  • Mikor cseréljünk nagyobb gyerekülésre?

Kisgyerekek esetében mindenképpen fontos, hogy a fejet jól támassza meg a gyerekülés. Ha már nem teljesíti ezt a kritériumot, akkor cseréljünk nagyobb gyerekülésre. De mindenképpen vegyük figyelembe a gyerek súlyát. (táblázat)

 

  • Mire figyeljünk használt gyerekülés vásárlásakor?

Vegyük le az ülésről a huzatot, és alaposan nézzük át az üléstestet: látunk-e rajta repedést, törést, deformálódott-e. Nézzük meg a belső biztonsági övet is: repedés, ránc, horzsolás ne legyen rajta. Az övcsat is a funkciójának megfelelően működjön. Használt ülés esetén is vegyük figyelembe az ECE tanúsítványt! Jelenlegi legjobb eredményt mutatja: ECE R 44/04 (2005. júliusától). Használhatók még az ECE R 44/03 tanúsítvánnyal ellátott autósülések is.

 

  • Vannak járművek, amelyekben speciális gyerekülést kell használni?

A beszerelésénél fontos figyelembe vennünk, hogy az anyósülésnél a légzsákot mindenképpen ki kell kapcsolni, ha oda szeretnénk tenni a gyerekülést. Minden esetben vegyük elő a gépjármű használati utasítását, és nézzük meg a gyerekülés címszót. Ott majd láthatjuk, hogy mi vonatkozik ránk!

 

  • Törvényi előírások – mikor lehet gyerekülés nélkül utazni az autóban?

A törvény előírja, hogy a gyermekek 150 cm magasságig csak biztonsági gyermekülésben utazhatnak a gépjárműben. Nagy figyelmet kell fordítani a gyerekülések megfelelő beállítására, illetve a megfelelő ülés kiválasztására is. Hiszen egy rosszul megválasztott autósülés akár hasi sérüléseket is okozhat. Az ülésmagasító önmagában sajnos nem elég, a biztonsági öv elvezetése is okozhat sérüléseket, és a fejet sem támasztja meg. Ha a gyermek még nincs 12 éves, de a testmagassága már meghaladja a 150 cm-t, akkor neki már semmilyen biztonsági autósülésre nincs szüksége, elegendő a gépjármű hárompontos biztonsági öve.

 

  • Mit tegyünk, ha a jármű biztonsági öve túl rövid, és nem tudjuk megfelelően rögzíteni a gyerekülést?

2001 óta szabályozva van a gépjárművek biztonsági övének minimum hossza. A 2001 előtti járművek esetén sajnos előfordulhat, hogy (elsősorban) a babahordozót nem tudjuk bekötni, mert az öv hossza ezt nem teszi lehetővé. Ilyenkor az autógyártó cég engedélyével meghosszabbítható az öv. Amennyiben ez nem megoldható, akkor bázissal ellátott gyerekülést kell használni!

 

  • Milyen előnyei és hátrányai vannak a személyautókba beépített gyereküléseknek?

Néhány gépjárműgyártó felár ellenében ajánlja a gépjárműbe integrált gyereküléseket. Előnye, hogy praktikus, és könnyen használható. Hátránya viszont, hogy nem építhetjük be másik autóba, valamint, hogy a hordozót is meg kell vennünk,mert azt nem adnak hozzá. ADAC-tesztek igazolják, hogy bizonyos gépjárművek saját gyerekülése semmivel sem jelent nagyobb biztonságot, mint a jó minőségű, autóba építhető gyerekülés! Sőt, bizonyos esetekben az alvó pozíció, és a biztonsági öv elvezetése is rosszabb, mint az általános gyerekülések esetében. Legnagyobb előnyük abban rejlik, hogy mindig az autóban vannak (pl. spontán utazás).

 

  • Az „isofixes” gyerekülések minden gépjárműben használhatók?

Isofix: az egész világon szabadalmaztatott autóülés rögzítési rendszer. A legmodernebb és a legbiztonságosabb rögzítési mód, sőt a helytelen bekötést is kivédhetjük vele. Manapság majdnem minden autóban megtalálható az isofixes bekötéshez szükséges „kampó”. Ez a bekötési rendszer az ezredforduló környékén terjedt el világszerte. Az isofixes ülések (nem isofixes rendszerrel ellátott autóban) hagyományos módon, 3pontos biztonsági övvel is beköthetők. Nagyon nagy előnye, hogy a speciálisan kialakított váz elnyeli az ütközésből eredő energiák nagy részét. Az ülés együtt mozog az autóval!